website templates

Venneklubben vår

10.august 2018 – Berit K. Ljønes

Hver fredag får barna på småskolen ta med noe hjemmefra for å vise fram og dele med vennene sine i venneklubben. Noen liker å ta med bamsene og kosedyrene sine. De leker ofte "skole" med bamsene sine, og det er mange interessante situasjoner vi observerer og lærer om oss selv som voksne i gruppa. Vi setter også fram legokassa vår. Barna samarbeider og bygger fantastiske byggverk. Av og til er det noen som leker i gymsalen med vennene sine.

Dette er ukens høydepunkt. En gang i måneden inviterer førsteårselevene fadderen sin til venneklubben. Da er det ekstra stas for de minste vennene våre. Dette er et ledd i arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø for alle barna våre. Å leke sammen gjør oss sterke og trygge på hverandre.

TMS
Fokus på positivitet og styrker i oss mennesker

I skolehverdagen hos oss jobber vi jevnlig med å identifisere styrkene hos hverandre. Det er mest kjent i montessorimiljøer som arbeid med dydene. Vi prøver i år å ta i bruk et verktøy for dette arbeidet hentet fra Smart oppvekst (forfattere av boka: Gro Aasland Våge og Vidar Bugge- Hansen). Tanken bak dette arbeidet er i hovedsak å forebygge i stedet for å reparere.

Gjennom historier som barna kan identifisere seg med jobber vi systematisk med å bli godt kjent med styrkene i oss selv og andre. Dette skjer gjennom presentasjoner av de ulike styrkene, fortellinger, samtaler og rollespill. Vi prøver "Hemmelig venn" på en ny måte: Barna trekker en klassekamerat som den skal observere i hemmelighet og oppdage styrker den bruker i løpet av uka. Det avsløres hver fredag med overrekkelse av styrken på et kort/brev. Vi synliggjør styrkene vi skal ha fokus på hver uke på ukeplanen og oppfordrer foreldre og foresatte å ta det i bruk hjemme.

Del dette innlegget

ADRESSE